Richard Bach |
Tikriausiai kiekvienam knygų
mylėtojui nesvetimas jausmas, kai prisiskaičius liaupsių apie kūrinį kojos
nešte neša į biblioteką, o rankos, regis, pačios tiesiasi prie išgirtos knygos.
Man taip nutiko su Ričardo Bacho (žymiojo „Džonatano Livingstono žuvėdros“ autoriaus) romanu „Tiltas per amžinybę“. Tiesą sakant, tą akimirką meilės
istorijos norėjosi ne itin – knygą paėmiau vedina filosofinių, gilių minčių
troškimo ir ko tikėjausi, tą ir gavau (nors gal reikėtų sakyti pasiėmiau, mat
romane glūdi begalė įvairių aspektų – tereikia atsirinkti tinkamiausius sau).
Rašytojo teigimu, šis pasakojimas
– apie žūstantį karžygį ir karalaitę, išgelbėjusią jam gyvybę. Istorija
apie grožį ir pabaisas, kerus ir tvirtoves, apie tariamą mirties galią bei
nuotykį, išsaugantį svarbą bet kuriame amžiuje. Ir čia pat priduria, jog visa,
kas surašyta, beveik taip ir buvo, kaip sugulė į knygą. Įvykių seka – vos
pakeista, keli veikėjų vardai – sukurti, bet viso kito, net ir labai norėdamas,
jis nė nebūtų pajėgęs išgalvoti – tiesa esanti „pernelyg neįtikėtina, kad būtų
pramanyta“. Taigi romanas – autobiografinis (ar bent jau turįs nemažai
autobiografinių elementų), kas, be abejo, tik dar labiau didina smalsumą.
Knygos viršelis |
Pagrindinis kūrinio veikėjas
– Ričardas, kiekvieną mielą dieną laukiantis, ieškantis ir neprarandantis
vilties sutikti savo sielos draugės. Nusprendęs, kad neketina gyventi vienas, jis
atsisako visko, ką turi, ir turtingas bei benamis leidžiasi į keturis milijardus
penkis šimtus milijonų sielų turinčios planetos gatves ieškoti moters, kurios,
pasak geriausių kada nors gyvenusių žmonių, iš viso pasaulyje nesama. Ir ją
sutinka. Sutinka pačiu svarbiausiu būdu – atsitiktinai.
Sunku įsivaizduoti, koks šiandien
prirašytų meilės istorijų skaičius, bet, manau, visi iki vieno, skaitę „Tiltą
per amžinybę“, galėtų patikinti, jog aptikti tokią, kaip ši, šansas nulinis. Romano
veiksmas aprėpia gerą laiko tarpą – aprašomi ne tik Ričardo ieškojimai,
pirminis susižavėjimas ar įsimylėjimo eiga – autorius neria kur kas giliau ir
atskleidžia intymiausias bendro gyvenimo smulkmenas praėjus net keleriems
metams po herojų pažinties. O per juos, nieko stebėtina, būta visko – ir
pakilimų, ir nuosmukių, ir džiaugsmų, ir vargų, ir vienas kito nesupratimo, ir
net skaudžių išsiskyrimų – kūrinyje pateikiama ištisa jausmų amplitudė. Bene
įdomiausias judviejų santykių tarpsnis, mano manymu, buvo vienas kito
pažinimas, lydimas nuostabos bei susižavėjimo, mat Ričardas bei Lesli iš
prigimties gana skirtingi. Pradėję visą gyvenimo kursą – „mokytis pažinti
vienintelį kitą žmogų, be savęs“, jie, mėgstą pasišnekėti filosofinėmis temomis,
prieina prie gan įdomių išvadų, pavyzdžiui, kad gal vis dėlto ne tiek svarbu
būti panašiems, kiek būti smalsiems – būnant skirtingais, galima dalintis savo
pasauliais, praturtinti vienas kitą ne tik meile, bet ir nauja patirtimi. Vienu
žodžiu, pamąstymų (ne tik meilės tematika), vedančių į asmeninius susimąstymus,
romane labai daug. Tiek daug, kad užvertus knygą gal kokį pusvalandį
išsirašinėjau patikusias mintis ir dariau tai su didžiausiu malonumu.
Angliškas viršelis |
Taigi kūrinys, kaip jau minėjau, daugiaaspektis,
jį skaitydamas kiekvienas atras kažką vertingo, ir turbūt dar nepasitaikė toks
atvejis, kad kuriems dviems skaitytojams įdomūs pataptų lygiai tie patys
dalykai. „Tiltą per amžinybę“ linkčiau priskirti prie romanų, kuriuos
pakartotinai skaitant dėmesį atkreipi visai kitur, o galbūt kitomis spalvomis
ima skleistis ir visa kūrinio prasmė. Kitaip sakant, ši R. Bacho knyga tikrai
ne be reikalo šmėžuoja daugelyje rekomendacijų sąrašų – dėl daugiasluoksniškumo
ją galima priskirti ilgaamžiams skaitiniams.
Ar gali atsitikti taip, kad kam nors
ši knyga nepatiks? Be abejo, visų skoniui įtikti neįmanoma. Bet linkčiau
išskirti du žmonių pogrupius, kuriuos keli romane liečiami aspektai gali ypač
erzinti – visiškai racionalius ir negalinčius pakęsti skaitinių apie meilę.
Pagrindinis herojus Ričardas – idealistas, svajotojas, kiek atitrūkęs nuo realybės
(tikriausiai nieko stebėtino, daugiau ar mažiau visi rašytojai tokie), tad skaitydami
romaną susidursite su ypatingais sapnais, astralinėmis kelionėmis, filosofinio
pobūdžio peripetijomis, kas, tikėtina, visiškai nedomins ar net papiktins
racionalizmo šalininkus. Antra, meilės istorija tikrai saldoka ir kartais gali
palikti (buvo, kad paliko ir man) šleikštumo poskonį. Bet jei minėtiems
aspektams neturit priešiškumo, tada knyga, tikėtina, turėtų palikti gerą
įspūdį.
Čekiškas viršelis |
Pabaigai įdomus (ir, deja, liūdnokas)
faktas – autorius su tikrąja Lesli išsiskyrė – tai nutiko 1999-aisiais, po 21 bendro
gyvenimo metų. Tokia idealiais santykiais laikytos draugystės užbaigtis
stipriai paveikė judviejų gerbėjus, o kai kuriems netgi atėmė tikėjimą amžina
meile. Po kelių metų Bachas vedė trečią kartą (pasirodo, Lesli buvo ne pirmoji
jo žmona) ir santuokos saitais susisiejo su gerokai už save jaunesne moterimi.
Visgi, jo paties teigimu, sielų draugystės neapibrėžia jokie įsipareigojimai, o
kartais geriau išsiskirti tam, kad išsaugotum vienas kitam turėtą meilę bei
pagarbą. Sutikti su tuo ar ne, spręsti Jums, bet romano, manau, šis faktas
neprastina, tik gal kažkiek sumažina jo įtaigą.
Komentarų nėra :
Rašyti komentarą