![]() |
Dennis Lehane |
Jei reikėtų vienut vienu sakiniu apibūdinti Denio Liheino
„Kuždesių salą“, manasis skambėtų taip – psichologinis trileris iš didžiosios
raidės. Nedaug yra knygų, kurias vos atvertus apgaubia mistika, o pabaiga taip
supainioja mintis, jog nebepajėgi atskirti, kas tiesa, o kas – melas, kur prasideda
ir baigiasi apgaulė, o kur, jei tik tokia egzistuoja, yra šiurpi tikrovė...
Iš pirmo žvilgsnio kūrinio siužetas gana paprastas: iš
Kuždesių salos, kurioje stūkso maksimalaus saugumo reikalaujanti psichiatrinė
ligoninė (joje gydomi beviltiški ligoniai – ši vieta yra lyg paskutinis
prieglobstis smurtautojams, kurių atsisako visos kitos įstaigos), be pėdsakų
dingsta viena iš pacienčių. Pagrindiniam kūrinio veikėjui JAV maršalui Edvardui
Danielsui bei jo kolegai Čarliui Oliui pavedama tirti šią mįslingą bylą. Atvykę
į salą, jie sužino aplinkybes: Reičelė Solando iš užrakinto kambario sugebėjo
išeiti į koridorių, niekieno nepastebėta praėjo pro tris patikros postus ir
kambarį, pilną sanitarų, perkopė dešimties pėdų aukščio plytų sieną, apjuostą
elektrine viela, negana to, į žvarbią naktį ištrūko basa bei vienmarškinė. Abejonių
kelia ir tai, jog Reičelei pavyko perplaukti vienuolika mylių prieš įtūžusią
srovę (o kur daugiau dingsi, jei sala jau iššukuota?). Taip ne tik JAV
maršalams, bet ir skaitytojams kuo toliau, tuo labiau stiprėja įtarimas, jog pacientės
pabėgimas skamba kaip neįtikėtina, išgalvota istorija... Kas, kaip, kodėl – šie
klausimai kamuoja iki paskutinio puslapio, nes išsiaiškinti tiesą be autoriaus
pagalbos, patikėkit manimi, sunku. Galbūt net neįmanoma.
![]() |
Knygos viršelis |
Kai kurių teigimu, gera knyga yra ta, kuri greitai skaitosi. Jei tikėsim šitu požiūriu, tai
„Kuždesių sala“ yra neabejotinas šedevras. Retkarčiais akimis per tekstą imdavau
bėgioti taip sparčiai, jog suvokiau jį ne skaitanti, o skenuojanti – visai nenorom,
tiesiog nesąmoningai. Tad nenuostabu, kad užvertus paskutinį puslapį ir
suvokus, koks geras romanas papuolė po ranka, net pasigailėjau, kam taip
skubėjau – gi galėjau žmoniškai įsigilinti į kiekvieną detalę ir labiau
stengtis suprasti, kur tas šuo pakastas. Na, bet nutiko kaip nutiko – mano
sukurpta teorija išsipildė tik labai labai dalinai, taigi autoriaus išmone likau
nustebinta. O taip būna retai, todėl ir rekomenduoju paskaityti.
Dar vieno didelio pliuso nusipelno vaizdingumas. Užvertus
knygą netgi kilo įspūdis, jog neverta žiūrėti filmo – skaitant ir taip
pavyko susikurti visą vaizdą. Denis Liheinas parinko tokius žodžius, kad
peizažai mintyse piešėsi savaime, kas, be abejonės, prisidėjo prie ypatingos
nuotaikos kūrimo. Romano atmosfera šiurpi, tamsi, įtartina – turbūt ir
negalėtų būti kitaip, kai pagrindiniai aplinkos elementai – sena psichiatrinė
ligoninė, apleistas švyturys, atoki sala bei tūkstančiai žiurkių, šmirinėjančių
aplink. Dar pridėkim viską šluojančią, kelias dienas trunkančią audrą ir
turėsim tikrą „svajonių poilsiavietę“.
![]() |
Angliškas viršelis |
Apie šį romaną daug kalbėti nesinori, nes tiesa ta, kad
mažiau žinant skaityti įdomiau. Tik noriu užsiminti, jog Reičelės Solando
dingimo byla, jei taip pasirodė, nėra vienintelis knygos aspektas – už visko slepiasi
kur kas daugiau. Kas, tikėtina, spėliosite iki paskutinio puslapio, tada dar
kartą akimis permesite paskutinį (gal ir pirmą, antrą, trečią...) skyrių, mėgindami
išsiaiškinti, ar viską teisingai supratote, panaršysite internete, o tada istoriją
dar kelias dienas nešiositės savo galvoje. Lyg būtų maža, siūlau nepamiršti ir
ekranizacijos. Nors, kaip jau sakiau, skaitant knygą vaizdingumo pakanka,
palyginti režisieriaus Martino Skorsezo („Tyla“, „Volstryto vilkas“, „Hugo
išradimas“...) darbą su savo vaizduotės vaisiais vis viena įdomu (ir verta!).
Bus dar geriau, jei filmą peržiūrėsite kartu su knygos neskaičiusiu draugu ar
artimuoju – galėsit pasijusti visažiniais, kai bendramintis paprašys išaiškinti siužeto vingius. :)
![]() |
Itališkas viršelis |
Beje, atsakyti, kas – knyga ar filmas – paliko didesnį įspūdį, kebloka. Perskaičius knygą jau žinojau visus atsakymus, todėl, savaime aišku, siužetas nebepajėgė nustebinti. Tad rekomenduočiau daryti taip – jei susidomėjote istorija, pirmiau perskaitykite knygą, o jei skaitymui negalite skirti daug laiko, užteks ir filmo, nes jį peržiūrėjus idėja gana aiški. Ir apskritai ekranizacija ne ką tesiskiria nuo kūrinio siužeto, yra vos vienas kitas pakitimas: vienos scenos iškirptos, kelios – pridėtos, bet iš esmės tarp tekstinės bei vaizdinės informacijos galima dėt lygybės ženklą.
Reziumė, knyga paliko įspūdį, todėl netolimoje ateity ketinu pasidomėti ir kitais rašytojo darbais. Jei mėgstat psichologinius trilerius, kuriuose yra ir mistikos, ir paslapčių, ir veiksmo – nepagailėkit savo laiko, paskaitykit. O vėliau brūkštelėkite laišką (komentarą), ar patiko.
Komentarų nėra :
Rašyti komentarą