Veronica Roth |
Nors esu didelė distopinių knygų gerbėja, jas į rankas dėl
nepaaiškinamų priežasčių paimu jau atslūgus visuotinio susidomėjimo bangai.
Štai Veronicos Roth „Divergentė" mano planuoju skaityti sąraše eilės laukė
nuo pat pasirodymo Lietuvos knygynuose - kiek daugiau nei trejus metus. Bet, kaip
sakoma, geriau vėliau, negu niekada, todėl, pagaliau atradusi laiko ir noro
įvertinti literatūros pasaulį sudrebinusį autorės debiutą, dalinuosi įspūdžiais
su Jumis.
Šio romano veiksmas
vyksta distopinėje Čikagoje, kurioje visuomenė yra susiskirsčiusi į penkis
luomus, išpažįstančius tam tikras vertybes. Smerkiantys agresiją susibūrę į
Taikingųjų luomą, nekenčiantys nemokšiškumo priklauso Eruditams, nepripažįstantys
dviveidiškumo - Teisuoliams, niekinantys bailumą susitelkę į socialinę Bebaimių
grupę, o labiau už viską vertinantys nesavanaudiškumą vadina save
Nuola nkiaisiais. Taip, darbuodamiesi petys petin, luomai rūpinasi savąja
visuomenės sfera ir neleisdami kerotis ydingai žmogaus prigimčiai užtikrina
mieste taiką. Kiekvienais metais luomų gretas papildo šešiolikmečiai, per
iškilmingą Pasirinkimo ceremoniją privalantys apsispręsti, kuriam luomui nori
priklausyti - likti su savo šeima ar atsisveikinti su ja amžiams.
Knygos viršelis |
Pagrindinė kūrinio
veikėja šešiolimetė Beatričė yra gimusi Nuolankiųjų luome, todėl privalo
taikstytis su jo dogmomis - puoselėti santūrumą, nesavanaudiškumą ir išsižadėti
savęs net laisvalaikiu. Mergina stengiasi būti tokia geranoriška, kaip jos
mama, tokia rami, kaip vyresnysis brolis Kalebas, ir tokia gera, kaip tėvas,
tačiau mėgindama gyventi pagal Nuolankiųjų taisykles susiduria su sunkumais -
jai sunku visa tai daryti nuoširdžiai. Giliai širdyje Beatričė žavisi
nutrūktgalviais Bebaimiais, todėl atėjus lemiamam pasirinkimo momentui impulsyviai
įlašina savo kraujo į indą su žarijomis ir tampa Bebaimių klano dalimi.
Nuo šios akimirkos
Beatričė tampa Triče, sviedžia šalin savo pilkus Nuolankiųjų drabužius,
susipažįsta su Vilu, Kristina, instruktoriumi Ketvertu ir pradeda naują gyvenimo
etapą kaip bebaimė. Naujoji merginos aplinka, švelniai tariant, nebus draugiška
ir pareikalaus ne tik daug dvasinės, bet ir fizinės ištvermės. O kaip su tokiu
milžinišku spaudimu seksis susidoroti Nuolankiųjų luome gimusiai protagonistei,
aš, žinoma, jau neatskleisiu - tai sužinosite pasinėrę į knygos puslapius.
Angliškas viršelis |
Kalbant apie pagrindinę
kūrinio veikėją, jau ne pirmąsyk atkreipiu dėmesį, jog distopinių ir postapokaliptinių
romanų herojai pasižymi panašiomis savybėmis: iš koto verčiančia drąsa, ugniniu
ryžtu bei aštriu mąstymu. Tokie yra Ketnė („Bado žaidynės"), Mara („Raudonoji
karalienė"), Penryn („Angelų įsiveržimas"), Tomas („Bėgantis
labirintu"), tokia yra ir Tričė - stipraus charakterio asmenybė, kurią
drąsiai galima vadinti lydere. Po jos romios, taikingos nuolankiosios kauke
slypi beribė dvasinė gelmė, prikaustanti dėmesį ir sužadinanti skaitytojo
lūkesčius jau nuo pat pirmųjų knygos puslapių. Nežinau, kaip Jus, bet mane
tokie už save pastovėti gebantys istorijos vedliai ne tik žavi, bet ir įkvepia,
o tai, be abejonės, yra didelis romano privalumas.
Pliusą kūriniui skiriu ir
už įdomią autorės interpretaciją - ji luomų pavyzdžiu įrodė, kad tarp dorybės
ir nuodėmės tėra vienas žingsnis: drąsa gali lengvai virsti agresija,
sąžiningumas - žiauraus, nepateisinamo elgesio motyvu, išmintis - priemone
manipuliuoti žmonėmis, o per didelis nesavanaudiškumas yra tiesiausias kelias į
savasties sunaikinimą. Šioje vietoje reikėtų pabrėžti, kad Veronicos Roth
kūrinys nėra lėkštas, banalus, nuvalkiotas pasakojimas su paviršutiniška
romantine linija - priešingai, jame galima įžvelgti daugybę aktualių,
gyvenimiškų temų.
Filmo plakatas |
Ir vis dėlto meluočiau, jei sakyčiau, kad „Divergentė"
man paliko neišdildomą įspūdį. Mano akimis, Veronicos Roth debiutas yra
vystomas per vangiai ir didžioji jo turinio dalis pernelyg kartojasi. Taip,
sutinku, skaityti apie Tričės gyvenimą Bebaimių klane įdomu, tačiau tikrai ne
tiek, kad priverstų karštligiškai versti puslapį po puslapio. Trūko kažkokio „varikliuko",
kuris temptų istoriją į priekį - gal spartesnio veiksmo tempo, o gal įdomesnių,
painesnių siužeto vingių... Tričės kasdienybė buvo tiesiog pernelyg
detalizuota, todėl ir nekėlė jaudulio. Dėl šios priežasties labiau už knygą man
patiko jos ekranizacija - joje besikartojančios scenos buvo iškirptos ir tokiu
būdu istorija tapo ne tik nuoseklesnė, vientisesnė, bet ir keliskart įdomesnė.
Be to, specialieji efektai užpildė vaizduotėje susikurto distopinio miesto
vaizdinio spragą - skaitant romaną to padaryti iki galo nepajėgiau, nes nebuvo
pateikta užtektinai informacijos.
Viską apibendrinus, „Divergentę"
rekomenduoju perskaityti visiems distopinių romanų gerbėjams. Nors pateikiau
gan kontroversišką nuomonę, nemanykite, kad knyga man nepatiko - paprasčiausiai
iš jos tikėjausi daugiau. Vis dėlto neprarandu vilties, kad likusios dvi dalys „timptels"
pirmąją už pakarpos ir kilstels dabartinės nuostatos kartelę. Romanus „Insurgentė"
ir „Lojalioji" ketinu perskaityti artmiausiu metu, tad laukite
atsiliepimų!
Komentarų nėra :
Rašyti komentarą